Grundlæggende bevægelsesmønstre og træning af disse

Mennesket har fra naturens side et sæt medfødte be-vægelsesmønstre, som opbygges, udvides og automatiseres gennem opvæksten. For at kroppen gives en alsidig udvikling, vil børn spontant benytte sig af mange og varierede bevægelsestyper i forskellige legesituationer. De fleste idrætsgrene tager udgangspunkt i en del af disse medfødte bevægelser, idet bevægelserne blot tilpasses idrætsgrenen, så de bliver så effektive som muligt. Herunder nævnes et udpluk af de væsentligste grundmotoriske bevægelsestyper:

  • Gå, hoppe og løbe
  • Balancere
  • Rulle og rotere
  • Krybe og støtte/sætte af på armene
  • Klatre, hænge og gynge
  • Kaste
  • Gribe, tage imod og fange
  • Rytmisk bevægelse
  • Rum-orientering

Reaktionsevne Alle kano- og kajakøvelser/lege må så vidt muligt tage udgangspunkt i de grundlæggende motoriske bevægelsesmønstre, hvoraf mange som nævnt indgår naturligt i kano- og kajakbevægelserne. I den praktiske del af træningen skal der derfor være mulighed for, at børnene kan gøre sig erfaringer med:

  • Varierede sansemotoriske oplevelser
  • Forskellige bevægelsesmønstre
  • Forskellige former for fysisk anstrengelse
  • Oplevelse af glæde, lyst og engagement
  • Bruge fantasi og handle

Samarbejde med andre Bevægelsesformerne skal i de tidlige år (før-puberteten) være meget simple og grundlæggende for at tilgodese børnenes forholdsvist umodne centralnervesystem (CNS), og for at sikre en grundig indlæring af de basale tekniske færdigheder.