Træk øvelser

En-arms rowing

Træner: Store rygmuskler, kropsstammen, biceps, underarme og bagside af skulder.

Beskrivelse:

  • Udgangspositionen er maksimalt fremadroteret med svaj i lænden.
  • Herfra roterer man I maven samtidig med at håndtaget trækkes tilbage til ud på siden af kroppen.

 

 

En-arms træk i ribbe

Træner: Store rygmuskler, biceps, underarm og bagside af skulder

Beskrivelse:

  • Udøver står på nederste ribbe og fatter med overhåndsgreb med en arm om en ribbe i  navlehøjde
  • Læner sig herefter bagud til armen strækkes helt hvorefter man trækker sig tilbage ind til ribben igen.

 

En-arms træk i ribbe

Træner: Store rygmuskler, biceps, underarm og bagside af skulder Beskrivelse: Udøver står på nederste ribbe og fatter med overhåndsgreb med en arm om en ribbe i navlehøjde Læner sig herefter bagud til armen strækkes helt hvorefter man trækker sig tilbage ind til ribben igen.

 

Kropshævninger

Træner: Store rygmuskler, biceps og underarme

Beskrivelse:

  • Over/underhåndsgreb - skulderbredde ml. hænder
  • Træk kroppen op - hagen skal røre stangen/ribben
  • Sænk kroppen kontrolleret

 

 

Kropshævninger med vægt

Træner: Store rygmuskler, biceps og underarme

Beskrivelse:

  • Ekstra vægt holdes ml. Ben/fødder
  • Over/underhåndsgreb  - skulderbredde ml. hænder
  • Træk kroppen op - hagen skal røre stangen
  • Sænk kroppen kontrolleret

 

Kropshævninger med vægt

Træner: Store rygmuskler, biceps og underarme Beskrivelse: Ekstra vægt holdes ml. Ben/fødder Over/underhåndsgreb - skulderbredde ml. hænder Træk kroppen op - hagen skal røre stangen Sænk kroppen kontrolleret

 

Rowing

Træner: Store rygmuskler, lænden, overarme, underarme og bagside af skulder

Beskrivelse:

  • Udgangsposition er let foroverbøjet med svaj I lænden og let bøjede ben.
  • Hefter læner man sig (med svaj I lænden) bagud samtidig med at kablet trækkes tilbage til maven.

 

 

Tovklatring

 

 

Trillebør

Træner: Kropsstammen, bryst, skulder og triceps

Beskrivelse:

  • 1.-deltager placerer sig i armstrækningsposition. Makker løfter herefter op I benene på 1.-deltager.
  • 1.-deltager “går” herefter 10-15 meter med armnene hvorefter der skiftets plads og gårs tilbage.

 

Trillebør

Træner: Kropsstammen, bryst, skulder og triceps Beskrivelse: 1.-deltager placerer sig i armstrækningsposition. Makker løfter herefter op I benene på 1.-deltager. 1.-deltager “går” herefter 10-15 meter med armnene hvorefter der skiftets plads og gårs tilbage.

 

Træk (bænktræk)

Træner: Store rygmuskler, biceps, underarme, bagside af skulder samt lænden.

Beskrivelse:

  • Arme og skulder fuldt strakte. Fat stangen i skulderbredde.
  • Benene sættes i spænd bag eller under bænken
  • Stangen trækkes eksplosivt op til den rører bænken.

 

 

Årsmagasin 2017

Magasinet udgives årligt af Dansk Kano og Kajak Forbund til medlemsforeninger, medlemmer, annoncører, sponsorer og andre samarbejdspartnere og interessenter.

Download

ATK - Aldersrelateret Træningskoncept

ATK

Kompendiet giver anbefalinger til afstemt og optimeret træning i forhold til de udviklingsniveauer, børn gennemgår fra før-puberteten, puberteten og efter-puberteten.

Download