Grundlæggende bevægelsesmønstre og træning af disse
Mennesket har fra naturens side et sæt medfødte be-vægelsesmønstre, som opbygges, udvides og automatiseres gennem opvæksten. For at kroppen gives en alsidig udvikling, vil børn spontant benytte sig af mange og varierede bevægelsestyper i forskellige legesituationer. De fleste idrætsgrene tager udgangspunkt i en del af disse medfødte bevægelser, idet bevægelserne blot tilpasses idrætsgrenen, så de bliver så effektive som muligt. Herunder nævnes et udpluk af de væsentligste grundmotoriske bevægelsestyper:
- Gå, hoppe og løbe
- Balancere
- Rulle og rotere
- Krybe og støtte/sætte af på armene
- Klatre, hænge og gynge
- Kaste
- Gribe, tage imod og fange
- Rytmisk bevægelse
- Rum-orientering
Reaktionsevne Alle kano- og kajakøvelser/lege må så vidt muligt tage udgangspunkt i de grundlæggende motoriske bevægelsesmønstre, hvoraf mange som nævnt indgår naturligt i kano- og kajakbevægelserne. I den praktiske del af træningen skal der derfor være mulighed for, at børnene kan gøre sig erfaringer med:
- Varierede sansemotoriske oplevelser
- Forskellige bevægelsesmønstre
- Forskellige former for fysisk anstrengelse
- Oplevelse af glæde, lyst og engagement
- Bruge fantasi og handle
Samarbejde med andre Bevægelsesformerne skal i de tidlige år (før-puberteten) være meget simple og grundlæggende for at tilgodese børnenes forholdsvist umodne centralnervesystem (CNS), og for at sikre en grundig indlæring af de basale tekniske færdigheder.